ראיון עם מרכז מגמת הנדסת מכונות

שם: דר' דוד חונונוב

מגמה: מכונות

תפקיד: מרכז מגמת הנדסת מכונות

ותק: 24 שנים

ספר לנו על עצמך

למדתי כעתודאי הנדסת מכונות, ובגיל 22 הייתי כבר עם תואר שני בהנדסת מכונות (מסלול ישיר). הייתי קצין בצבא הרוסי, ולאחר מכן התחלתי לעבוד בתכנון מעליות ומתקני הרמה. במקביל התחלתי ללמד באוניברסיטה טכנולוגית, ואחרי שהייתי המנהל הטכני של חברה הנדסית עליתי לארץ, השלמתי תואר בהוראה בטכניון, ולאחר מכן עשיתי תואר שלישי (PhD) בהנדסת מכונות.

לימדתי בארץ במכללה האקדמית גליל מערבי, במכללה האקדמית להנדסה בראודה ובאמי"ת קנדי בעכו. הגעתי להנדסאים לפני 24 שנים - ומאז אני כאן. במקביל אני ממשיך לעבוד כמהנדס פעיל, נותן ייעוץ לחברות, ומעביר קורסים של דיוק הייצור בחברות כמו אלביט, סולתם, סייקלון, יוניליוור ועוד.


מהנדס מכונות בעבודה


איזה כלים מקצועיים מקבלים הסטודנטים במגמה שלך?

במשך הלימודים אצלנו הסטודנטים מקבלים הכשרה רחבה ועמוקה, שמאפשרת להם לעבוד במספר מסלולי תעסוקה, כאשר כל אחד יכול לבחור את דרכו לפי רצונותיו וכישוריו.

התחומים שהסטודנטים שלנו לומדים הם: 

- תכנון ופיתוח מוצרים חדשים ע"י שימוש בתוכנות גרפיות מתקדמות בחברות שעומדות בצמרת התעשייה בארץ ובעולם, כגון רפאל, סייקלון, אלביט, ובחברות כמו חברת החשמל ותעשיות בית אל.

- תכנון הייצור. מבוצע כיום בעזרת כלים ממוחשבים, שמאפשרים תכנון מיטבי, ולא ניתן לעשות זאת בלי ידע רחב בתהליכי ייצור ובשיטות ייצור. 

רובוט, לדוגמא, מורכב ממספר עצום של חלקים, וכדי לייצר את החלקים ולהרכיב אותם בסדר הנכון, דרוש "מדריך טיולים", שיכתיב את תהליך הייצור ואת סדר העבודה. 

- ניהול הייצור – מסלול לאנשים שמוכשרים לנהל צוותי עובדים במחלקות ייצור.

- בקרת איכות – מסלול שמכשיר את האדם שחייב לעמוד בסוף כל תהליך הייצור, שקובע אם המוצר עומד בצורה מלאה בדרישות המשתמש.

- מעבר לכך יש מסלולים נוספים, לפי רצונות הסטודנטים, כמו שיווק מכונות וציוד טכנולוגי. 

דבר חשוב שצריך לדעת ולזכור: לפי חוק ההנדסאים משנת 2012, הנדסאי מכונות שווה ערך למהנדס מכונות.

מה הערך המוסף של המגמה שלך?

אחוז גדול מקרב הסטודנטים שלנו ממשיכים ללימודי תואר ראשון ו/או ללימודי הוראה.

התעשייה בישראל מכירה ויודעת שרמת ההכשרה הגבוהה שלנו מאפשרת לבוגרים שלנו למצוא מהר עבודה עם משכורת יפה ומתגמלת ועם תנאי עבודה טובים. זו המגמה היחידה שבה העבודה מחפשת את הבוגרים ולא הבוגרים מחפשים עבודה. הבוגרים שלנו מתחילים לעבוד מיד עם סיום הלימודים.

המעבדות שלנו מאובזרות ברמה הגבוהה ביותר, בדומה לתעשיות המתקדמות ביותר בעולם, מה שמאפשר לסטודנטים שלנו להיות מוכנים לכל תרחיש בעבודה.

כל המרצים שלנו הם בעלי תארים אקדמיים בהנדסה ובעלי ניסיון בתעשייה, וחלקם ממשיכים לעבוד בתעשייה במקביל להוראה.

מה עצת הזהב שלך לסטודנט?

לפני קבלת ההחלטה מה ללמוד, כדאי לבדוק באתרי "דרושים" אילו מקצועות נדרשים במשק ומה גובה המשכורת שניתן לקבל וכך להבין עד כמה המגמה שלנו חשובה ומבוקשת.