הנדסאי אלקטרוניקה

מהפכת החשמל נכנסה לעולמנו במחצית השנייה של המאה ה-19, כאשר תומס אדיסון וניקולא טסלה יצרו את רשתות החשמל הראשונות. בשנים הראשונות האנרגיה החשמלית שימשה לצרכים יחסית פשוטים כמו: מאור, חימום והעברת מסרים בטלגרף ובמכשירי הטלפון הראשונים. מכשירי חשמל במובן שאנחנו מכירים היום, עדיין לא היו בנמצא. 'המכשיר החשמלי' הראשון שזכה לתפוצה רחבה היה הרדיו שכבר בראשית שנות העשרים נחשב לפריט חובה בכל בית. השינוי הגדול הגיע בתחילת שנות הארבעים, כאשר באו לעולם המעגל החשמלי המודפס והטרנזיסטור. שני רכיבים אלו פתחו ענף חדש לחלוטין בהנדסת החשמל – האלקטרוניקה.

מה ההבדל בין הנדסת חשמל להנדסת אלקטרוניקה?

מרגע שהופיעו המעגל החשמלי המודפס והטרנזיסטור מהפכת האלקטרוניקה נכנסה לחיינו ועמה כל מכשירי החשמל שאנחנו מכירים היום (ממכונת כביסה ועד מחשב אישי). עד אמצע המאה העשרים הייתה האלקטרוניקה ענף בהנדסת החשמל, אך ככול שהתפתחו המעגלים האלקטרוניים והרכיבים החדשים, ההבדל בין התחומים גדל ודרש מומחיות שונה עד שבסופו של דבר שני הענפים פוצלו והיום, למרות הקרבה והחפיפה המסוימת ביניהם, הנדסת חשמל והנדסת אלקטרוניקה נחשבות שתי דיסציפלינות שונות. באופן גס, אפשר לומר שהנדסת החשמל מתמקדת בתכנון הספקה, חלוקה והולכת חשמל ואילו הנדסת האלקטרוניקה מתמקדת בתכנון מכשירים חשמליים. מאחר שהמונח 'מכשירי חשמל' מתייחס היום לשורה ארוכה מאוד של עשרות קטגוריות, קל להבין למה הנדסת אלקטרוניקה היא היום תחום מאוד מגוון ומבוקש. אלקטרוניקה מהווה נדבך בסיסי בכמעט כל תחום ותעשייה, מפיתוח רכבי חלל ועד מכשור רפואי מתקדם. זה המקום  להקדיש כמה מילים על ההבדל בין מהנדס האלקטרוניקה להנדסאי האלקטרוניקה. בעוד המהנדס אמון בעיקר על תכנון מכשירי חשמל ומערכות, ההנדסאי הוא זה שאמון על הטמעתם בשטח, על התחזוקה שלהם וכמובן על זיהוי תקלות ותיקונם.

הנדסאי אלקטרוניקה בטכניון

דור חדש של רכיבים

האבולוציה של האלקטרוניקה דוהרת בקצב מואץ, המעגלים החשמליים המודפסים שהיו בגדר חידוש אדיר עד לפני כמה שנים, מפנים היום את מקומם לדור חדש של רכיבים אלקטרוניים מתוכנתים בודדים שמאפשרים עבודה הרבה יותר גמישה, מדויקת ואמינה. לזה צריך להוסיף את מהפכת המזעור שמאפשרת חיסכון ניכר בנפחים, אך גם מחייבת הטמעה של סט חדש של כלי עבודה וכמובן את מהפכת המחשוב שטרפה את כל הקלפים והיא כנראה גם זו שמייצגת את תרומתה המשמעותית של האלקטרוניקה בחיים המודרניים. קשת רחבה זו הפכה את האפשרויות עבור מי שסיים לימודי הנדסאי אלקטרוניקה למאוד מגוונות. מנגד, היא גם מחייבת הנדסאים לפתח התמחויות משנה ולעיתים לבצע בחירת כיוון כללי כבר במהלך הלימודים. לכן, במוסדות לימוד מובילים בהם מכשירים הנדסאי אלקטרוניקה, כמו למשל בית הספר הארצי להנדסאים בקריית הטכניון חיפה, לעיתים תכלול מגמת האלקטרוניקה, גם מגמת משנה המתמחה בתחום המחשוב וחומרת המחשבים שחלק ניכר ממנה מבוסס על אלקטרוניקה.

אפשרויות תעסוקה רבות ומגוונות

את בוגרי מגמת האלקטרוניקה של בית הספר הארצי להנדסאים בקריית הטכניון חיפה, ניתן לפגוש היום בכל המשק הישראלי החל מהתעשיות המתקדמות והביטחוניות, דרך מערכת הבריאות, ארגונים וחברות ציבוריות וכלה בסקטור הפרטי. בוגרי המגמה משתלבים בתפקידי אינטגרציה של מערכות, מחקר ופיתוח, דיאגנוסטיקה וטיפול בתקלות, ניהול טכני, הנדסת יישומים, מערכי שירות, שיווק מוצרים ומערכות ועוד.