אדריכלות ועיצוב פנים

העידן המודרני מתאפיין בכמה מגמות שלעיתים נדמות כסותרות זו את זו. מצד אחד יש תחושה שאנחנו חיים בעולם מולטידיסיפלינרי, בו הגבולות בין תחומים מיטשטשים ובעלי מקצוע חייבים לרכוש מיומנויות חדשות שהרבה פעמים חוצות תחומים. מצד שני יש גם מגמה של התמחויות בנישות מאוד ספציפיות באופן שלא פגשנו בעבר. אחד התחומים בהם המגמה, שלכאורה סותרת את עצמה, הכי נוכחת, הוא תחום האדריכלות ועיצוב הפנים.

מקצוע אחד, הרבה אפשרויות תעסוקה

אם בעבר גבולות הגזרה של עבודת האדריכל ומעצב הפנים היו מאוד ברורים ונגעו בעיקר בתכנון והלבשה של מבנים וחללים באופן כללי. הרי שהיום בעקבות תנופת הבנייה והצמיחה המהירה של הכלכלה יש דרישה להרבה יותר שירותי אדריכלות ועיצוב פנים, כמו גם דרישה להבנה טובה של התחום בתפקידים שמאוד רחוקים מההגדרה הקלאסית של 'הארכיטקט'. כך, שלצד השתלבות כמעצבי פנים ואדריכלים במשרדי עיצוב פנים ואדריכלות או פתיחת עסק עצמאי בעיצוב פנים, יש היום אפשרויות תעסוקה וקריירה נוספות עבור מי שלמד אדריכלות ועיצוב פנים. למשל, היום בהרבה מאוד ארגונים ממשלתיים, תאגידים או רשויות יש מחלקות In-house שמתכננות ומוציאות לפועל פרויקטים בעיצוב פנים ואדריכלות עבור הצרכים הפנימיים של הארגון או התאגיד. יש נישות ייחודיות כמו עיצוב חנויות, או עיצוב קליניקות וגם בחלק ניכר מהתעשיות המסורתיות, למשל תעשיית הרהיטים, יש צורך באנשי מקצוע מתחום עיצוב הפנים והאדריכלות שיהוו גורם מקשר בין מחלקות הפיתוח ועיצוב המוצר לבין דרישות השוק. מסיבה זו, גם עסקים שהאוריינטציה העסקית שלהם קשורה לתחום עיצוב הפנים או הבנייה (חנויות שמשווקות קרמיקה ואביזרים לאמבטיה, מטבחים, רהיטים, וילונות ועוד) מעוניינות שאנשי השיווק והמכירות הבכירים שלהם יהיו בעלי הבנה והכשרה בעיצוב פנים ואדריכלות. בשנים האחרונות, גם בענף הבנייה למגורים יש ביקוש גובר למעצבי פנים ואדריכלים בעלי תעודת הנדסאי וזאת בעקבות המגמה שהחלוקה, האבזור והגימור הסופי של כל דירה כבר לא מתבצע באופן גנרי, אלא יש שלב של בחירה ו'שינויי דיירים' שמחייבים קבלנים להעסיק אדריכלי פנים במשרה מלאה.

אדריכלות עיצוב פנים בטכניון

סט רחב של כישורים

הביקוש הגובר למעצבי פנים ואדריכלים, גם הביא לכך שהמקצוע נפתח ויש היום מסלולי הכשרה הרבה יותר נגישים ממה שהכרנו. אם בעבר פעלו בישראל מספר מצומצם של פקולטות שהציעו מסלול לימודים מפרך ומאוד סלקטיבי לתואר אדריכל או מהנדס, הרי שהיום גם מוסדות אקדמיים רבים, כמו למשל בית הספר הארצי להנדסאים בקריית הטכניון חיפה, מציעים מסלולי לימוד (כולל מסלול של לימודי ערב) שמכשירים אדריכלים ומעצבי פנים בתואר הנדסאי שמוכר גם על ידי המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט) ומעניק להם הרשאה לחתימה על תכניות של בניינים של עד 4 קומות. הניסיון המצטבר מהשנים האחרונות מראה שבוגרי מסלולי ההכשרה האלה "נחטפים" לשוק העבודה. כפי שהוזכר בתחילת המאמר למרות ששוק העבודה למעצבי פנים ואדריכלים יצר הרבה משרות חדשות בפריזמה מאוד ספציפית, הדרישות המקצועיות שנדרשות מהאדריכל ומעצב הפנים רק הפכו ליותר רחבות ונוגעות לתחומים טכנולוגיים כמו צורך להכיר תוכנות וכלים וירטואליים חדשים, להכיר חומרים ושיטות בנייה חדשות שמתעדכנות ללא הרף וכמובן, להיות מצויידים בכלים המקצועיים הקלאסיים של תחום עיצוב הפנים והאדריכלות.