וורדפרס ( Wordpress ) אלמנטור ( Elementor) ומה עושים איתם

וורדפרס - מערכת ניהול תוכן לאתרים  

כולנו מכירים לפחות אתר אחד או שניים, אליהם אנחנו נכנסים כל יום, ורואים שישנו תוכן חדש, המתעדכן באופן שוטף.

בניגוד לאתרים שהיו בעבר, שתפקדו יותר כמו פוסטר סטטי או כרטיס ביקור מקוון של בית עסק כלשהו, בשנים האחרונות כל בעל אתר מבין שמתפקידו לדאוג לעדכן באופן שוטף את הלקוחות, להציע ערך מוסף בדמות מאמרים, טיפים, חדשות, מבצעים ועוד, וכמובן לדאוג להסיר תוכן שכבר איננו רלוונטי.

אבל איך יכול בעל עסק, שהוא בעצם בעל מקצוע בתחומו ולא מבין גדול בבניית אתרים, להוסיף או לערוך כל יום מחדש עוד עמוד או מאמר שלם בכל פעם?
או לחלופין – האם הוא יכול להרשות לעצמו לפנות כמעט כל יום למתכנת שיטפל עבורו בדברים האלו? עם השאלות האלה נאלצו בעבר להתמודד לא מעט בעלי אתרים, וגם מתכנתים – שנדרשו בכל פעם לבצע עבודות קטנות, עריכת תוכן, או שינויים קלים, שבעצם הרגישו כמו טרטור מיותר.

מערכות ניהול תוכן

כאן נכנסות לפעולה פלטפורמות שהוקמו לצורך ניהול אתרים שהלכו ונהיו מאוד פופולאריות ככל שחלף הזמן – מערכות ניהול תוכן (CMS – content management systems).

מערכות אלו בעצם מספקות ממשק נוח וקל לעדכון התכנים, בלי צורך בידע בבניית אתרים.
פשוט נכנסים עם שם וסיסמא אל "אחורי הקלעים" של האתר, ועורכים את התוכן הרצוי. כאשר שומרים את השינויים – הם מיד מוצגים באתר.

וורדפרס – מע' ניהול התוכן הפופולארית ביותר

וורדפרס (wordpress) היא מערכת ניהול תוכן מובילה בשוק בניית האתרים כיום, כ-33% מכלל האתרים היום, מעל 7.5 מיליון, בנויים על פלטפורמה זו, היא חינמית ומבוססת על קוד פתוח מה שמהווה יתרון משמעותי בשוק האינטרנט (בהמשך נסביר מדוע).

אז איך עובד אתר המבוסס על מערכת ניהול תוכן?

ראשית, נציין שמערכות אלה אינן דורשות ידע בתכנות אתרים, וגם בלי ידע ניתן להקים אתר בסיסי ומשביע רצון, אך כדאי מאוד לפנות למתכנת על מנת שההקמה הראשונית של האתר תתבצע כראוי הן מבחינת הדרישות הטכניות והן מבחינת הפן העיצובי והפן השיווקי, שיש לו חשיבות רבה כיום להשגת המטרות שהוגדרו ע"י בעל העסק.

בפועל – חשוב להבין שמערכת כזו עובדת בשלושה מישורים נפרדים לחלוטין:

  • תבנית עיצובית – מראה האתר נקבע למעשה ע"י בחירת תבנית עיצובית (theme), לוורדפרס יש אינספור תבניות, רובן חינמיות, אך ישנן גם תבניות פרימיום משודרגות לרכישה בהתאם לצורך.
    התבנית היא זו שתקבע את הנראות של האתר, הצבעוניות, הפונטים, הסגנון הכללי, והיא מכילה בד"כ שלל רכיבים אינטראקטיביים כמו גלריות, סליידרים של תמונות, וידאו ועוד ועוד פיצ'רים פופולאריים באתרים.
  • פונקציונליות – הקוד שמפעיל את האתר בפועל. כל תבנית בנויה ע"י קוד מקצועי ומאורגן שנכתב לפי קווים מנחים שוורדפרס מכתיבה לכל בוני התבניות, על מנת ליצור אחידות בתפעול המערכת.
  • התוכן עצמו – כל תכני האתר נשמרים באופן נפרד לחלוטין, במסד הנתונים, ללא קשר לתבנית העיצובית או לקוד עצמו. הדבר מאפשר עריכה נטו של התכנים, ללא צורך בידע בתכנות.

העובדה שוורדפרס בנויה באופן הזה, מאפשרת גמישות גדולה מאוד בביצוע שינויים – גם במקרה שהאתר כבר קיים ומכיל תכנים, מאמרים, גלריות וכו', נוכל לשנות ברגע אחד את התבנית העיצובית – והמראה כולו ישתנה, אך התכנים לא ייפגעו, מאחר והתוכן "נמזג" פנימה לתוך כל תבנית שהיא, ואין קשר ישיר בין השניים.

ובתכלס - בעל האתר, ללא עזרת מתכנת, פשוט מתחבר ללוח הבקרה של האתר ומוסיף בקלות עמודים, מאמרים בבלוג, או חדשות ומבצעים, בהתאם לנדרש. התכנים אוטומטית מקבלים את הנראות של יתר העמודים, בהתאם לתבנית העיצובית שכבר פועלת באתר, ולא נדרשות שום פעולות מורכבות נוספות.

יתרונות הקוד הפתוח

כאשר מציינים שהמערכת כולה בנויה בקוד פתוח זהו יתרון אדיר מכיוון שמשמעות הדבר היא שכל מתכנת רשאי:

  1. לראות כיצד המערכת בנויה (הקוד גלוי ואינו עובר "הידור"/קומפילציה שמסתירה אותו).
  2. לבצע שינויים כרצונו בליבת המערכת (המערכת מותקנת אצל כל משתמש בנפרד ולכן ניתן לערוך ולקודד חלקים מחדש, ללא השפעה על אף משתמש אחר).
  3. להפיץ או למכור את השינויים שביצע (ובכך להפוך את העולם לטוב יותר, כמובן).

 

מבחינת וורדפרס היתרון הגדול ביותר הוא שכל מתכנת שעוסק בתחום מוסיף ומשפר ומציע עוד תבניות שבנה, עוד תוספים (פלאגינים) שניתן להתקין ולשפר את האתר, עוד רכיבים ועוד שדרוגים מכל הסוגים והמינים.

לוורדפרס יש מאגר תוספים עצום המכיל אינספור רכיבים פופולאריים – גלריות, טפסים, התחברות לרשתות חברתיות, רכיבי וידאו, תפריטים נפתחים, אנימציות, ועוד ועוד. הכל בחינם.

מה זה פייג' בילדר (page builder)
ואיך זה (כמובן) קשור לסטארט-אפ הישראלי?

עד כמה שוורדפרס אינה דורשת ידע מתקדם בתכנות, עדיין ישנם אתגרים מסוימים בתפעול התבנית העיצובית וניהול התכנים שבתוכה, מה גם שלעיתים התחושה היא שהתבנית אינה גמישה מספיק והיינו רוצים להציג את התכנים באופן שונה, מבלי לדעת לערוך קוד של תבניות וורדפרס (לעיתים מספיק ידע בhtml + css, אך לעיתים נדרש גם ידע בשפת שרת php).

לכן התחיל להתפתח תחום מעניין בתוך וורדפרס – התקנת תוסף המאפשר לבנות תכנים באופן חופשי, לא רק בתוך מה שהתבנית מאפשרת, אלא כראות עינינו, פשוט ע"י גרירה והנחה של אלמנטים מוכנים (drag & drop).

אלמנטור

התוסף אלמנטור (elementor) הוא תוסף הפייג' בילדר הפופולרי ביותר כיום, עם מעל 2 מיליון התקנות פעילות, ותמיכה במעל 50 שפות, שלאחרונה אף ניצח בתחרות עולמית של הפלאגין הטוב ביותר בוורדפרס לשנת 2019. הוא נבנה ע"י קבוצת מתכנתי וורדפרס ישראליים שהתחילו כבוני תבניות אך רצו לשדרג את התחום.

אלמנטור הפך את נושא ה"גרירה והנחה" (drag & drop) לדרך בניית האתרים הקלה ביותר שהייתה אי פעם. רוצה גלריה? גרור לך אחת ותניח איפה שתרצה. רוצה 3 ריבועי תוכן עם תמונה במרכז העמוד? גרור לאן שמתאים לך, הגדר צבע, גודל, העלה תמונה, הוסף כפתור מעבר לעמוד אחר, והופ בנית לך עמוד אינטרנט (מותאם למובייל, טאבלט ומסך רחב) במספר דקות.

לאלמנטור, כמו לוורדפרס, יש מאגר גדול של רכיבים מוכנים להרכבה עצמית, אך במידה ולא בטוחים איך רוצים ליצור את העמוד – יש אפשרות לבחור עמוד שלם מוכן, מתוך מגוון רחב, ופשוט לערוך את התכנים.

ייתכן ותחשבו שעם כזו המצאה – מי כבר צריך היום מתכנת אתרים?
אבל יש בתחום בניית האתרים כ"כ הרבה מורכבויות ודברים שחשוב להתמקצע בהם, בין אם בנושאי חוויית משתמש, עיצוב, אבטחה, קידום, התחברות לשירותים אחרים ורשתות חברתיות, הקמת אתרי חנות מקוונים, ואפילו ביצוע שינויים קלים בתפקוד או בנראות של דברים, שדווקא ההתפתחויות האחרונות בתחום רק מייעלות את העבודה עבור מתכנתים ומאפשרות להם להקים אתרים יפהפיים, עדכניים ואינטראקטיביים, המותאמים למגוון מכשירי מובייל, טאבלט ומסכים רחבים (שלא לדבר על טלוויזיות חכמות...) במהירות וביעילות, ולהוציא מוצר שלא נופל ברמתו ממוצרים שנבנו בעבר מאפס.